Preek 1 oktober 2023 – 26ste zondag dhj

oktober 2, 2023
Preek 1 oktober 2023 - 26ste zondag dhj

Pater Eko Manek svd

De boodschap die we vandaag horen, is eigenlijk zo vanzelfsprekend. Ons JA moet ook echt een JA zijn  en onze Nee, een NEE. Zo is dat ongeveer. Er is een kinderliedje in het Nederlands die ik mooi vind, “Ja is ja, nee is nee, beloofd is beloofd. Jezus wil je helpen als jij in Hem gelooft…Hij is een God van liefde, Hij houdt heel veel van jou, Hij  zal je nooit verlaten want Hij is altijd trouw…”

Maar in de Nederlanse taal zelf, is JA soms ook Nee. Het hangt af van bepaalde situaties. Dat herken je door de klemtoon van het JA. Er is lange A en korte A. “Ja en Jaajaaa” jaaaa. (Hhhh), corrigeer mij als het niet waar is…

 

Beste allen,

De twee zonen in het verhaal van het evangelie zijn eigenlijk beeld van ons, mensen. Tegenover een keuze, aanbod of een uitnodiging, hebben we wel recht om Ja of Nee te zeggen. Maar hoe dan ook heeft ieder keuze een gevolg (of gevolgen).  Het antwoord JA of NEE geeft onze houding en onze belangstelling weer. Het is heel makkelijk om JA en NEE te zeggen. Het moeilijkste is, hoe het daarna verder gaat…. hoe kan ik mijn woord, mijn belofte houden voor een lange tijd? Hoe kan ik die beloften stand laten houden wanneer ik in een moeilijke en uitdagende situatie zit? Er zijn misschien situaties, normen en waarden die zijn al geworteld in ons hart en leven die wij meenemen tot aan het einde. Maar wij zijn toch mensen, verandering hoort bij onze menselijke natuur. Vandaag is JA morgen nog niet zeker. Daarom horen wij vaak het antwoord, “Ik zal er nog over nadenken” een andere keuze maken kost tijd, we moeten hierover nadenken.

In de persoon van Jezus zien we een andere houding. Zijn JA is JA, en zijn  NEE is NEE.

Als Hij JA zegt tegen zijn Vader, om diens wil te doen, doet Hij het ook, hoe moeilijk het ook is. En wij kennen bekende mensen genoeg, die net zo in het leven staan of hebben gestaan. Zoals Nelson Mandela of anderen, maar hier in deze kerk, kennen wij onze Joop Garthof, hij vertelde mij dat hij misdienaar werd toen hij 8 was en later werd hij ook koster tot 98 jaar oud. Voor zijn overlijden zei ik eens tegen hem, “wil je niet gewoon rustig thuis blijven?” omdat het lopen voor hem steeds moeilijker werd, maar hij zei: “Nee, Ik zal het nog doen hoor, het maakt mij helemaal niet uit”. En toen werd ik stil, (hield mijn mond). Daar zag ik een buitengewone gehoorzaamheid en trouw en hij hield zijn woord tot aan het laatste toe.

Eergisteren was mijn achtste jaar in het priesterschap en dat is ook een goed moment om zelf na te denken over mijn antwoord JA om priester te worden. Hoewel het misschien niet belangrijk is voor andere mensen. Voor mij is het nog steeds bijzonder. Ik houd mijn woord tot het einde. Deze JA aan mijn priesterschap heb ik volmondig gegeven. Ik geloof dat het de genade van God is. En als ik terug kijk naar andere mensen die inspirerend waren, kwam het gezicht van Joop bij mij naar boven. Ik moet wel doorgaan.

Het evangelie van vandaag, spreekt mij aan. Als je JA zegt dan moet dat ook echt JA zijn. God die mij geroepen heeft is dezelfde God die nooit verandert. Jezus Christus blijft dezelfde, gisteren, vandaag en tot in eeuwigheid.

En vandaag, de eerste dag van deze maand, oktober is de Maria Maand, van haar leren wij om  JA te zeggen: “De Heer wil ik dienen: Laat er met mij gebeuren wat u hebt gezegd.” Laten we elkaar inspireren, door de woorden van God, en vraag Hem om Zijn vergeving iedere keer als wij onvoldoende zijn. Moge God ons helpen.

Amen.