Preek 2 januari – Maria, moeder van de Heer

Preek 2 januari - Maria, moeder van de Heer

Moeder van de HEER
Het verhaal van twee zielen in de hemel…

Er is een verhaal van de hemel. Hoe ziet de hemel uit? Ik heb geen idee. Maar in mijn chatechetische lessen heb ik gehoord dat in hemel iedereen elkaar helpt. Ze zijn zoals engelen. Daar heb je geen pijn en geen problemen, is er ´alleen´ vrede, vreugde en liefde. Daar ontmoet, zie je misschien de zielen van vroegere eeuwen. Ik denk dat de hemel een ontmoetingsplek is van de zielen van verschillende plekken, verschillende eeuwen en verschillende soorten.
Er kwamen eens twee zielen elkaar tegen, 1 uit de eerste eeuw, de tijd van Jezus, en de andere uit 21ste , onze eeuw. Jullie weten hoe verschillend de mensen van deze twee eeuwen zijn. De mensen van onze eeuw zijn nieuwsgierig, ze willen alles weten. Ze willen niets geloven zonder logica en zonder wetenschappelijke onderbouwing. Dat was ook in de hemel niet anders.
De ziel van onze eeuw vroeg aan de ziel van de eeuw waarin Jezus leefde: “Was Maria echt door de heilige geest zwanger geworden? Echt waar?”
De ziel van de eeuw van Jezus zei: “Ja, dat is waar.”
De ziel van onze tijd zei: “Dat geloof ik niet, want zoiets gebeurt niet in onze tijd”.
De ziel van de tijd van Jezus zei: “ Ja, dat is waar. Het was een cadeau van God aan onze tijd”.
Daarna vroeg de man van de tijd van Jezus aan hem. “Ik hoor van de mensen uit de 21ste eeuw dat ze in Nederland wonen, maar ze contact kunnen hebben met de mensen uit Amerika, Australie, Belgie, Brazilie, Indonesie, India en Phillipijnen en hen ook zien. Is dat echt waar?”
De ziel van onze tijd zei: “Ja, dat is waar”.
De ziel van de tijd van Jezus zei, “Dat geloof ik niet, dat gebeurde niet in onze tijd.”
De ziel van onze tijd zei: “Ja, dat is waar, dat was een cadeau van God aan onze tijd.”

Beste mensen, ik denk niet veel na over hoe Maria zwanger was geworden. Maar ik heb geleerd dat Maria een bijzonder goede vrouw was die Jezus naar deze wereld heeft gebracht.

Wat heeft ze ons te bieden in deze tijd, de 21ste eeuw?
Maria biedt ons mensen drie heel belangrijke punten en voor mij persoonlijk:
Eerste punt: Het vertrouwen op God in alle situaties. Door te vertrouwen op God heeft ze de kracht van God ontvangen om met moeilijke gebeurtenissen om te kunnen gaan. Bijvoorbeeld, de vlucht naar Egypte was een moeilijke keuze. Toch heeft ze het gedaan.
Tweede punt: Ze aanvaardde alle gebeurtenissen in haar leven, goed of slecht. Bijvoorbeeld, haar zwangerschap toen, was heel moeilijk te accepteren. Ze heeft het met moed geaccepteerd om de redder van deze wereld naar ons mensen te brengen. Het was toen , in die tijd, een schande voor je huwelijk zwanger te worden, een taboe voor die tijd en toch heeft ze het geaccepteerd. Zij heeft in haar leven de moeilijke situaties geaccepteerd om het goede te creëren.

Derde punt: Zij was bij de mensen die in nood verkeerden. Ze was een zegening voor de mensen net als in de eerste lezing Mozes dat was voor de mensen. Zij was naar Elizabeth gegaan toen Elizabeth zwanger was. Maria was zelf ook zwanger en toch heeft de lange reis gemaakt en haar bezocht. Ondanks de moeite die het haar kostte is ze naar Elizabeth gegaan om haar te ondersteunen. Ook heeft ze Jezus geïnformeerd toen de wijn op was in Kana, tijdens de bruiloft.

Het is vandaag een uitnodiging aan ons allemaal om de voetsporen van moeder Maria te volgen bijvoorbeeld door te vertrouwen op God, elke dag, klaar te staan voor alle soorten gebeurtenissen en daar te ondersteunen, anderen in nood situaties te helpen. Moge God ons zegenen om de opvolger van Maria te worden. Amen.