Preek 22 oktober – 29e zondag door het jaar Missie zondag

Preek 22 oktober - 29e zondag door het jaar Missie zondag

Jes. 45, 1. 4-6
1 Tess. 1, 1-5b
Mt. 22, 15-21

Thema Missie zondag 2023

Beste mensen,

Wat fijn dat wij dit weekend weer samen kunnen zijn. Welkom allemaal in de kerk en online vanuit thuis. We komen deze eucharistie viering bijeen om te vieren het grootste offer van de wereld. Jezus heeft zichzelf voor God geofferd, de veiligste hand die Jezus naar de wereld had gezonden. Jezus heeft de mensen geleerd om te bidden tot God. In de kerk doen we dat voor ons allemaal. We vragen Gods zegen voor de mensen in Israël en de Gazastrook die door de oorlog zwaar getroffen zijn. Wij maken ook een gebedje voor onze familie en die het nodig hebben, vooral de wereldwijde kerk en religieuzen. In stilte zeggen we sorry tegen God en naasten voor onze onverantwoordelijke gedachten, uitspraken, of acties.
Lieve mensen, Missio

Veel van ons vinden de natuur heel fijn. We maken tijd om in de natuur te zijn. Soms brengen wij onze tijd door in de natuur tijdens de vakantie of op een andere manier. Ik heb zelf een onderzoek in de natuur gedaan. Waarschuwing no copy right? ‘Grapje’. Als jullie het met mijn onderzoek niet eens zijn mogen jullie met mij een afspraak maken om samen gratis koffie te drinken in de pastorie.
Zijn jullie wel eens deze vogels ergens tegen gekomen? ‘ MEERKOET’
Ik heb ze vaak gezien en dat ze hun voedsel op de grond en in het water zoeken. Ze eten gras en allerlei waterplanten. Ze eten ook waterdieren bijvoorbeeld: visjes en slakken. Als ze op de grond zijn zijn ze een beetje rustig. Maar als ze in het water zijn zijn ze heel actief en zeer bewegelijk.

Het verhaal gaat over hun eten in het water. Als ze waterplanten of waterdieren willen eten duiken ze onder het wateroppervlak. Daarna halen ze uit het water een paar waterplanten. Dan zoeken ze waterplanten of waterdieren uit de waterplanten die ze kunnen eten. Ze doen het iedere keer om het voedsel te krijgen. Duiken ze onder het water en halen ze een paar planten naar wateroppervlakte en eten ze wat ze nodig hebben. Dan laten ze de rest van de waterplanten daar op het water drijven. Duiken, omhooghalen en eten. En laten blijven.

Ik heb dit voorbeeld vergeleken met het evangelie van vandaag waarin Jezus zegt “ Geeft aan de keizer wat de keizer toekomt, en aan God wat God toekomt.” Meerkoet geeft terug aan het water wat het niet nodig heeft. De meerkoet wil niet alles grijpen. Dat is bijzonder van de natuur.
Waarom antwoordt Jezus om de keizer te geven wat van hem is en God te geven wat van God is? De farizeeërs wilden een soort politiek spel spelen om hem te laten arresteren door de Romeinen, maar dat lukte niet. Wij hebben er allemaal een hekel aan om belasting te betalen, maar dit is nodig om onze minder bedeelden in ons land te helpen. Zij ontvangen daarmee van de regering bijdragen, denk aan allerlei toeslagen.

De meerkoet betaald geen belasting, maar hij gebruikt wat hij nodig heeft. Daarom is hij meerkoet. Maar wij zijn mens. Wij zorgen voor elkaar. Wij delen met elkaar wie het nodig heeft. Er zijn heel veel mensen die onze hulp vragen. Dit weekend worden we gevraagd om onze hulp aan te bieden voor de missio, missiezondag. Dit weekend is bestemd voor de opleiding van priesters, religieuzen en catechisten en voor parochie-opbouw wereldwijd.

Door uw bijdrage draagt u bij aan een levendige katholieke kerk voor de toekomst, wereldwijd.
Laten we niet de woorden vergeten van de profeet Jesaja en Paulus waarin ze de mensen zeggen dat ze uitverkorene zijn en God heeft de mens geroepen met een opdracht om zijn missie te over te nemen. Daarom zijn wij dit weekend hier om naar Hem te kijken en rond om ons heen.

Amen.