Preek Roepingenzondag 30 april 2023

Preek Roepingenzondag 30 april 2023

Hand., 2, 14a. 36-41 God heeft Hem tot Heer en Christus gemaakt.
1 Petr., 2, 20b-25 Gij zijt bekeerd tot de herder van uw zielen.
Joh., 10, 1-10 Ik ben de deur van de schapen.

INLEIDING
Van harte welkom lieve mensen.
Vierde zondag van Pasen. Deze zondag is ingesteld als Roepingenzondag, de dag en gelegenheid waarin wij samen mogen nadenken over ons geloofsbeleving van deze tijd. Dat wij niet alleen maar gelovig of christelijk zijn. Maar het belangrijkste is dat we een gevoel van een roeping hebben om Christus in de wereld te dragen. Wij zijn allemaal geroepen om het beeld van God zichtbaar te maken in de wereld waar het geloof en God niet meer zo aanwezig is.
Op andere plaatsen ligt misschien de nadruk alleen om priester of diaken te worden. Maar voor ons, in deze omgeving, en wat ik persoonlijk belangrijk vindt is de roeping als vrijwilligers in de kerken/parochies. Zoals ik het zie, draait de Nederlandse kerk vanwege de toewijding van alle vrijwilligers. Zonder vrijwilligers is bijna niets mogelijk. Dankzij alle vrijwilligers leeft de kerk.

In deze viering proberen wij samen stil te staan bij roepingen zondags met als thema: “Draag Christus de wereld in.” Wij zijn dankbaar voor alles en iedereen die al jaren een bijdrage leveren, wij hopen dat iedereen dit indien mogelijk wil blijven doen. Wij willen onze dienstbaarheid bevestigen dat ook wij bezig zijn om Christus te dragen in deze wereld. Al het vrijwilligerswerk is als lichtjes die wij met elkaar dragen en delen.
In de lezingen van vandaag, de toesprak van Petrus in de eerste lezing, en de tweede lezing, bevestigt Petrus dat wat wij nu doen de roeping is van God. God heeft ons allemaal nodig om Zijn kerk te dragen.
Thomas Merton zei: “Roeping is geen stem van boven, die me vraagt om iets anders te zijn dan ik ben. Het is een stem van binnen, die me oproept om te worden hoe ik bedoeld ben; om de persoonlijkheid, die God me bij mijn geboorte heeft gegeven, te vervullen.”
Laten wij allereerst stil worden, openen wij ons hart tot de Goede Herder die ons altijd begeleid naar de bron van het water. Dat wij de vergeving mogen ervaren van alles dat fout ging in ons leven. zodat deze viering een zegen mag worden voor ons.

PREEK
“Draag Christus de wereld in”. Zo luidt het thema op deze roepingen zondag in heel Nederland, in alle kerken. Het is een uitnodiging en tegelijk een opdracht aan iedereen. Het is een oproep om ons geloof niet voor onszelf te houden, maar te delen met de mensen om ons heen. Laat mij allereerst duidelijk zijn dat deze roeping niet alleen gaat om de roeping tot priesterschap. Het gaat om ons allen die met oprecht hart dienstbaar zijn in de kerk en onze geloofsgemeenschap. Wij zijn allemaal geroepen om op een of andere wijze taken te dragen.
Laten we in deze viering onze vrijwilligers NIET zien alleen als gewone vrijwilligers maar als degenen die zijn geroepen door God om zijn missie uit te voeren. Ben je misschien al jaren daarmee bezig, of ben je pas begonnen met je vrijwilligerswerk, het maakt niet uit, het doel is hetzelfde; wij zijn samen bezig Christus te dragen in deze wereld.

Als een persoon wordt geroepen, betekent dat dat er iemand moet zijn om die persoon te roepen. “Volg mij of kom bij mij. Ik heb jou nodig”, laten wij ons ervan bewust zijn dat alles wat wij doen op de eerste plaats voor God is, door anderen te bedienen, met anderen samen te werken. Het is niet altijd makkelijk. Het lijkt op de leerlingen toen ze met Jezus samen optrokken. Moeilijkheden en uitdagingen horen bij de roepingen, wat en waar dan ook.
Maar Hij die ons roept eist niet te veel ons, behalve de bereidheid en een hechte relatie met Hem. We zouden kunnen zeggen, ik ben alleen maar een dienaar of dienaressen. Als wij ons vrijwilligerswerk zien als een roeping, dat God je (en ik ook) je nodig heeft dan komen wij tot het spirituele aspect van dienstbaarheid ondanks zijn vele uitdagingen.

Jezus, iemand Die ons roept heeft zichzelf laten zien als een herder en niet als een heerser. Als een herder leidt en behoudt Hij ons in zijn kudde. De goede herder is een stijl en een houding. Hij weet zeker waar Hij Zijn kudde naartoe moet begeleiden. Hij laat hen niet in de steek maar zoekt hen en brengt hen bijeen. Hij zorgt ervoor dat ze altijd samen kunnen zijn. Of zoals staat in psalm 23: “De Heer is mijn herder, het ontbreekt mij aan niets, Hij laat mij rusten in groene weiden en voert mij naar vredig water”
In onze gemeenschap van deze tijd spelen wij de rol van zowel herder als van het schaap. Wij mogen samen leidinggeven, luisteren naar elkaar en zo voort.

De vragen waar we samen over na mogen denken op deze roepingen zondag zijn: Als vrijwilliger, zie ik dit werk als een roeping of doe ik het als tijdsbesteding? Wat zijn mijn diepe verlangens? Als herder, wat moet ik daarmee doen? Als een schaap, luister ik naar anderen, luister en herken ik de stem van onze Herder? Wat verwacht de Goede Herder, Jezus Christus van mij? Of moeten wij iedere keer opnieuw leren als herder en schaap?

Als een groep/gemeenschap die wordt geroepen, zijn wij hier bijeen gebracht door één herder. JC. Wij zijn allemaal deel van een kudde, schapen met vele kleuren en stijlen.
Paus Fransiscus legt uit dat Gods roeping zich vaak geleidelijk bekend maakt op vele creatieve manieren: In onze ontmoeting met situaties van armoede, in momenten van gebed, wanneer we een duidelijk getuigenis van het Evangelie zien, of iets lezen dat onze geest opent. Wanneer we Gods woord horen en voelen als het rechtstreeks tot ons wordt gesproken, in momenten van ziekte of verdriet… Op alle manieren waarop Hij ons roept, toont God zijn oneindige creativiteit. Daardoor herinnert de Paus ons dat roeping een genade is, een volledige gift van God, en tegelijkertijd een toewijding om het evangelie aan anderen te brengen. Met Jezus wordt de vreugde altijd geboren en herboren. Wie aangestoken is door die vreugde kan niet anders dan deze doorgeven aan de mensen om hem heen.

Uiteindelijk mogen wij samen bidden:
God, help mij Uw stem te horen in het diepst van mijn hart. Help mij om te ontdekken wie ik echt ben, om te worden hoe ik bedoeld ben.
Jezus, U kwam opdat wij leven zouden bezitten, in overvloed. Bevrijd mij, verlicht mij en zend Uw Heilige Geest in mij om mij te vervullen met Uw Genade. Amen
(Zr. Mary Amata Mueller, o.p. Dominicanessen van Sint Cecilia te Sittard)