TWAALFDE ZONDAG DOOR HET JAAR (Jaar B) Vaderdag

TWAALFDE ZONDAG DOOR HET JAAR (Jaar B) Vaderdag

Goedemorgen en van harte welkom bij deze viering. “Wie is Hij toch, dat zelfs de wind en het meer hem gehoorzamen?” zeggen de leerlingen in het evangelie van vandaag. Hier zien we de erkenning, bewondering en ook bevestiging dat Jezus niet alleen maar een persoon als mens is, maar Hij is de zichtbare God, de beheerder van de natuur en het heelal. “Waarom hebben jullie zo weinig moed? En geloven jullie nog steeds niet?” vraagt Hij?

Vandaag zijn we uitgenodigd om over deze vragen na te denken. Wat is het geloof? Wat is de rol van God in ons leven? Als je in Hem gelooft, zal dan alles vanzelfsprekend goed gaan? Deze veronderstelling brengt ons naar het verhaal van Job (in de eerste lezing). Iemand die oprecht gelooft in God, hij heeft zoveel beproevingen meegemaakt maar toch blijft hij geloven in God. Laten we stil worden, vragen we Gods genade dat we iedere keer opnieuw goed vooruit kijken en blijven volhouden in ons geloof.

De langste reis die ik ooit gemaakt heb is van Jakarta naar Amsterdam toe en andersom van Amsterdam naar Jakarta. Het duurt ongeveer 14 tot 15 uur en hangt af van welke vliegtuig je gebruikt. Als je een reis wilt maken om op vakantie te gaan of je moet op reis voor je werk, dan bereid je je goed voor en maak je veel plezier. Maar als je eenmaal in het vliegtuig bent voel je toch een beetje spanning, zal de reis wel goedgaan? Kan ik slapen in het vliegtuig? Deze komen over je heen, je kan er niks aandoen, opeens zijn die gevoelens er. Dit geldt misschien niet voor alle mensen, maar het is wel een reactie die veel mensen hebben en het is dan ook heel normaal.. Dat geldt ook voor mijzelf, je weet niet wat er gaat gebeuren in de lucht je hebt er geen invloed op, je moet je overgeven aan het vliegtuig en vertrouwen op de bemanning. Dit is één van de vele voorbeelden van angst die we kunnen meemaken. Het evangelie van vandaag gaat over een reis die Jezus met zijn leerlingen maakt, het meer oversteken met de boot in de avond. We weten helemaal niet of dat ze angstig waren, behalve op het moment dat ze worden getroffen door een storm, de leerlingen en Jezus. Iedereen is in paniek en angstig en dan roepen ze, “Heer we gaan vergaan!” Help. Zo is het gebeurt.

Vrees en angst spelen een rol in het leven van ieder mens in allerlei omstandigheden. Die storm kwam heel plotseling maar heeft flinke angst veroorzaakt. Er zijn veel dingen die ons angstig kunnen maken in ons leven. Wat kunnen we van dit verhaal leren? Als ons leven een reis is dan is het mogelijk dat we ook een dergelijke ervaring kunnen meemaken. Het leven is niet alleen maar gelukkige dingen maar ook gebeurtenissen met angst, verdriet en pijn die horen er ook bij. Het is niet zo dat als we in God geloven alle stormen en angsten van het leven verdwijnen.
Waarschijnlijk denken we dat als we samen met God gaan in het leven dan zijn we altijd veilig of vrij van negatieve gevoelens, of worden niet meer bedreigt door de angstige gebeurtenissen. Nee, door de storm kunnen wij “wakker worden”, de storm kan ons angstig maken, maar we overleven het, we vergaan niet zoals de leerlingen dachten. De storm maakt ons alert, de storm in het leven maakt je sterker en deze gebeurtenissen brengen je dichterbij God.

In deze viering laten we ons angstige gevoelens en ervaringen aan God horen, laten we onze stem van verdriet toevertrouwen aan God, dat Hij ons een antwoord mag geven op onze moeilijkheden en angsten, dat wij veilig mogen zijn op de reis van het leven. Dat we alert mogen zijn. Want ondanks alles, God is er altijd. Je weet nooit wat gaat gebeuren in de toekomst van je leven, maar je weet zeker dat God er altijd voor je is. God heeft niet beloofd dat de lucht voor altijd blauw zal zijn, bloemen bloeien altijd, en de zon zal altijd schijnen. Maar weet dat Hij altijd een regenboog geeft in elke storm. Een lach in elke traan, zegen in elke beproeving en een antwoord op elk gebed.

Eerste lezing: Uit het boek Job, 38, 1. 8-11.
Tweede lezing: Uit de tweede brief van de heilige apostel Paulus aan de christenen van Korinte, 5, 14-17.
Uit het heilig Evangelie van onze Heer Jezus Christus volgens Marcus, 4, 35-41.